Wilt u uw BKR aanvragen, bijvoorbeeld omdat u benieuwd bent naar uw huidige situatie? Geeft de bank aan dat u op basis van uw huidige BKR registratie niet de mogelijkheid heeft om een krediet af te sluiten? In dat geval kunt u zelf uw situatie opvragen en nagaan hoe dit komt. Het BKR registreert gegevens zoals leningen, kredieten en betalingsachterstanden. Indien er sprake is van een achterstand of een oude lening is het mogelijk om deze af te lossen. Vraag de oude kredietverstrekker vervolgens om aan het BKR door te geven dat u de kosten netjes betaald heeft. Het BKR zelf kan hier geen wijzigingen in aanbrengen. Zij kunnen uitsluitend doorgeven wat de huidige stand van zaken is.
Om uw BKR-registratie in te zien, kunt u online een verzoek indienen via de website van het BKR. Volg het stappenplan op de site om uw registratie te bekijken. U kunt ook per post een gewaarmerkt kredietoverzicht aanvragen, waarbij kosten en procedures van toepassing zijn.
U kunt uw eigen BKR-registratie opvragen door een verzoek in te dienen bij het BKR. Dit kan zowel online als per post. Houd er rekening mee dat u alleen uw eigen registratie kunt opvragen, tenzij u een uitzondering heeft zoals een bewindvoering. Volg de instructies op de BKR-website voor een gedetailleerd stappenplan.
Wat is het BKR-register?
Het BKR-register is een uitgebreide database waarin alle kredietinformatie van consumenten wordt opgeslagen. Dit register wordt beheerd door de Stichting BKR en bevat gegevens over leningen en kredieten die consumenten zijn aangegaan. Het doel van het BKR-register is om kredietverstrekkers te helpen bij het beoordelen van de risico’s die gepaard gaan met het verstrekken van nieuwe leningen of kredieten. In het register wordt niet alleen bijgehouden welke leningen en kredieten iemand heeft, maar ook of er sprake is van betalingsachterstanden of andere problemen met het terugbetalen van deze leningen. Hierdoor kunnen kredietverstrekkers een goed beeld krijgen van de kredietwaardigheid van een consument.
Gebruik door kredietverstrekkers om risico’s te beoordelen
Kredietverstrekkers raadplegen het BKR-register om een beter inzicht te krijgen in de financiële situatie van een consument voordat zij een nieuwe lening of krediet verstrekken. Door het register te bekijken, kunnen zij zien of een consument in het verleden problemen heeft gehad met het terugbetalen van leningen of kredieten. Dit helpt hen om te bepalen of de consument in staat zal zijn om de nieuwe lening of het nieuwe krediet terug te betalen. Het BKR-register fungeert dus als een belangrijk hulpmiddel voor kredietverstrekkers om verantwoord krediet te verstrekken en om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen raken door overmatige schuldenlast.
Hoe werkt een BKR-registratie?
Een BKR-registratie wordt aangemaakt zodra een consument een lening of krediet afsluit. Wanneer u bijvoorbeeld een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of een hypotheek afsluit, meldt de kredietverstrekker dit aan het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR registreert vervolgens de lening of het krediet in het BKR-register. Deze registratie bevat details zoals het type lening, het geleende bedrag, de looptijd en de datum waarop de lening is afgesloten. Daarnaast worden eventuele betalingsachterstanden of andere bijzonderheden, zoals een code h, ook geregistreerd. Dit zorgt ervoor dat kredietverstrekkers een volledig en actueel beeld hebben van de kredietverplichtingen van een consument, wat hen helpt bij het nemen van weloverwogen beslissingen bij het verstrekken van nieuw krediet.
Online bureau krediet registratie aanvragen
Wilt u uw BKR aanvragen? U heeft onder andere de mogelijkheid om dit online te doen. Houd er rekening mee dat u hier kosten voor dient te betalen. Het aanvragen van uw BKR situatie kost in ieder geval €4,95, plus eventuele kosten voor het ophalen van uw document. Doet u dit bij een postkantoor? Dan betaalt u €8,15. Wilt u uw BKR aanvragen en de uitslag thuis ontvangen? Dan betaalt u €12,70. De kosten lopen op als het gevolg van de zending, vanwege het feit dat u voor ontvangst dient te tekenen. U kunt tevens uw BKR aanvragen door langs te gaan bij het BKR, of een bank bij u in de buurt. U kunt zich dan daar legitimeren, waardoor hier geen extra kosten mee gemoeid zijn.
Een gewaarmerkt kredietoverzicht is een officieel document dat alle gegevens van een gebruiker bij het kredietregister samenbrengt. Dit overzicht kan besteld worden voor een bepaalde prijs en biedt zekerheid over de oorsprong van de gegevens voor derden die deze informatie nodig hebben.
U kunt ook uw persoonlijk kredietoverzicht inzien, waarin registratiecodes en het onderscheid tussen positieve en negatieve registraties worden weergegeven. Dit overzicht is toegankelijk via de website van het BKR of door een aanvraag in te dienen bij een bank.
Contact met de bank voor bkr registratie opvragen
Neem contact op met uw eigen bank om uw BKR aan te vragen, of ga langs bij het BKR. Zorg er in ieder geval voor dat u een geldig legitimatiebewijs bij u heeft. Dit heeft u nodig om aan te tonen dat u bent wie u zegt dat u bent. U kunt alleen uw BKR aanvragen met het oog op uw eigen situatie. Het BKR zorgt er op die manier voor dat uw gegevens niet zomaar bij iemand anders terecht zullen komen.
Een negatieve BKR-registratie kan grote gevolgen hebben voor uw kredietaanvragen, zoals het bemoeilijken van het verkrijgen van leningen of telefoonabonnementen.
Als u een negatieve BKR-registratie heeft, zijn er stappen die u kunt nemen om deze te verwijderen. U kunt een verzoek indienen bij uw schuldeiser of kredietaanbieder om de negatieve BKR-registraties te laten verwijderen.
Een negatieve registratie blijft meestal vijf jaar staan, maar u kunt stappen ondernemen om deze eerder te laten verwijderen door een verzoek in te dienen bij de betreffende instantie.